Rollspel Online
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Stridssimulator - Vad är det?

Gå ner

Stridssimulator - Vad är det? Empty Stridssimulator - Vad är det?

Inlägg  gegenuber sön nov 15, 2009 1:28 pm

En stridssimulator påminner om fighterna i ett PnP-rollspel. Det är slumpen som avgör om du vinner eller förlorar. Det finns olika sorters stridssimulatorer, men vi ska berätta om de vanligaste.

Manuskript

Simulatorledaren slår fram hur hela striden ska gå till och PM:ar sedan manuset till deltagarna. Sen är det upp till dem att rollspela fram striden.

Exempel:

Simulatorledaren slår med tärningar och får fram följande.

Runda 1: A träffar B. A undviker slag från B.
Runda 2: A träffar B. B träffar A.
Runda 3: B parerar slag från A. B missar.
Runda 4: A dödar B.

A och B får sedan rollspela fram det här på bästa möjliga sätt.

A: Jag svingar mitt svärd emot Bs skuldra och skär igenom köttet som en varm kniv genom smör.
B: Jag slår min yxa i en båge mot As huvud, men ser förskräckt på hur han lyfter sin sköld och parerar slaget med lätthet.
A: Jag sticker mot B, och genomborrar hans vänstra arm med mitt långsvärd. Med en knyck med handleden lossnar hela Bs underarm.
B: Jag skriker i smärta och hugger min yxa i As ben. Det varma blodet stänker mot mina ben.
A: Jag kastar svärdet mot B i hopp om att det skall halshugga honom.
B: Jag höjer min yxa och parerar svärdet. Jag slår mot A, men yxan fastnar i marken.
A: Med ett skri av triumf hoppar jag på B och kväver honom med mina bara händer.


Vinst

Simulatorledaren slår bara fram vem som vinner matchen. Han PM:ar resultatet till spelarna. Resten får spelarna lösa själva.


Naturligt urval

Simulatorledaren väljer den som troligtvis skulle vinna. Han PM:ar detta till spelarna.

Exempel:

Nalle Puh skall kämpa mot Batman i gryningen. Simulatorledaren fattar direkt att Nalle Puh inte skulle ha en chans och skickar detta till spelarna.
gegenuber
gegenuber
Admin

Antal inlägg : 153
Join date : 09-11-15
Age : 30

http://rollspelonline.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet